Digitala lås

Nycklar och lås

Föreningen har ett gemensamt nyckelsystem för framförallt källardörrarna. Det innebär att har du en ASSA-nyckel som det står CKR 133 på så tillhör det systemet och kan bara kopieras av en certifierad låssmed, i vårt fall Great Security vid Abrahamsberg.

Behöver du kopiera en CKR-133 nyckel så maila nyckelansvarige i styrelsen (tobias.a.sjogren@gmail.com) för att erhålla det signerade godkännande vilket låssmeden kräver. Det sköts över email med en PDF-fil så det går snabbt och enkelt! Sen är det bara att åka till Great Security i Abrahamsberg så gör de nyckeln medan du väntar.
Behöver du kopiera din entré-dörrnyckel och den saknar texten ”CKR-133” så skall det gå att göra det hos vilken låssmed som helst.
Saknar du en källarnyckel eller har problem med några lås eller dörrar där så kontakta föreningens nyckelansvarige. Det är inte tillåtet att själv ändra några lås på dörrar i källarutrymmet.

Vad det gäller entrén så ansvarar föreningen för dörren och dess yttre utseende men bostadsrättsinnehavaren för låset. Har du problem med ditt lås så kontakta lämplig hantverkare eller kolla med en granne om de löst något liknande problem. Är det svår att låsa eller stänga på grund av att dörren hänger snett så kontakta föreningen.

Det är ok att byta låskolv till din entré-dörren om du vill. Men vänligen tänk på att vi gör vi vårt bästa att hålla utseendet på våra hus så enhetligt som möjligt, bland annat för att Stockholms stadsmuseum klassificerar de flesta av våra byggnader som tidstypiska. Så vi ber dig hålla till befintliga handtag.

Om du däremot vill byta till ett digitalt lås så är ett mycket starkt önskemål att vi håller oss till ett och samma lås så vi inte får ett potpurri bland våra dörrar.
Föreningen rekommenderar därför Yale Doorman V2N SILVER (med svart nummerplatta).
Det låset passar i våra existerande dörrar, finns tillgängligt hos de flesta leverantörer, har goda omdömen och är kompatibelt med olika larmsystem.

Se bild ovan, samt PowerPoint nedan.

Ett annat sätt att skaffa sig en digital lösning är t.ex. Glue Lock som sitter på insidan av dörren och sålunda inte påverkar dörrens utseende.