Ordningsregler

Fullständiga ordningsregler finns i dokumentet  Ordningsregler - Brf Nio Längor.pdf. Nedan text ger en kort sammanfattning.

Föreningens stadgar finns på sidan Stadgar

Syftet med dessa ordningsregler är dels att fylla ut med sådant som inte finns i stadgarna och dels att beskriva det som är specifikt för vår brf. Här upprepas i princip inte sådant som redan står i stadgarna. Alla förutsätts känna till innehållet i stadgarna, se Stadgar - Bostadsrättsföreningen Nio Längor

Som medlem i föreningen har Du rätten till en bostad i föreningens hus men Du har också skyldigheter mot föreningen och övriga medlemmar. Du ska vara aktsam om och väl vårda bostadsrättsföreningens egendom. Ofta är det störningar av skilda slag som ger upphov till missämja. För att alla ska trivas i vår brf är det viktigt med hänsyn till varandra.

Ordningsreglerna gäller för alla, även gäster, andrahandshyresgäster, inneboende och hantverkare som utför arbete åt Dig i radhuset.

En särskild bostadsrättsförsäkring måsta var och en medlem själv teckna.

Om skada uppstår inom fastigheten är Du skyldig att omedelbart underrätta styrelsen. Vid akuta fel ska Teknikförvaltning kontaktas.

Om ohyra i radhuset upptäcks ska du snarast kontakta styrelsen och Anticimex.

Övergripande principer

Dessa övergripande principer gäller som kort sammanfattning av ordningsreglerna.

Störningar: Prata med dina grannar om vad som uppfattas som störande. Med samförstånd och sunt förnuft kommer man långt. Om det inte hjälper så finns regler nedan.

Husens interiör - bostadsrätten: Endast entréplanet och övre planet är upplåten med bostadsrätt. Här gäller generellt vanliga regler för bostadsrätt. Se nedan för förtydliganden.

Vinden: Vinden får inte beträdas och får inte användas till någonting.

Husens exteriör: Ingen förändring får göras utan styrelsens godkännande.

Källaren: Källaren består av flera delar:

• Utrymme som nås via egna trappa inifrån bostadsrätt: Alla förändringar kräver beslut från styrelsen eftersom utrymmet inte är upplåten i bostadsrätt. I sin grundstatus är utrymmet endast målad betong och puts. Föreningen har inte något ansvar för installationer som utförs av bostadsrättsinnehavaren, eller de skador som dessa kan medföra i detta utrymme.
  • Källargångar: Ingenting får placeras i källargångarna.
  • Gemensamma förråd: Gemensamt ansvar gäller för cykelförråd och andra gemensamma förråd så att framkomlighet säkerställs.
  • Extra förråd: Användning av källarutrymmen och utrymmen i grunden, utanför den ”egna” källaren för eget bruk kräver styrelsens tillstånd.

Utemiljön: Ingen förändring får göras utan styrelsens godkännande, endast normal trädgårdsskötsel på ytor närmast huset.

Fordonstrafik på gångvägarna och parkering: Inom området får bara motordrivna fordon förekomma i samband med i- och urlastningar framför bostad. Maximal hastighet är gångfart, d v s 7 km/h.

Avfallshantering: Hushållssopor respektive matavfall skall sorteras.

Om Du tänker flytta: Fråga styrelsen vilka rutiner som gäller vid överlåtelse.