Byggnader, Utemiljö

Byggnader
Husen i Brf Nio Längor är vackert belägna längs skogsbrynet i sydvästra kanten av Blackeberg. Längorna är uppförda i början av 50-talet, resp. i början 60-talet (Färingen) De ritades av arkitekt Ernst Grönwall som även ritat stjärnhusen i Blackeberg och biograf Draken på Fridhemsplan.

Arkitekturen och områdets enhetliga karaktär ligger oss varmt om hjärtat. Några exteriöra förändringar eller tillägg är därför inte tillåtna. Det är föreningens ansvar att hålla fasader, fönster, ytterdörrar, tak etc. i gott skick. Hör därför av dig till styrelsen om fel och brister som bör åtgärdas.

Uteplats / Trädgård / genemsamma ytor
På trädgårdssidan är friheten lite större, då vi alla vill sätta personlig prägel på vår uteplats. Dock gäller föreningens ordningsregler även här, för allas trevnad.

Att hålla trädgårdssidan så öppen som möjligt, utan höga buskar, häckar, eller andra insynsskydd, både ser trevligt ut ökar säkerheten avseende inbrott, stöld eller skadegörelse. Viktigt är också att vi inte använder stadens parkmark, dvs skog och gräsytor i anslutning till våra uteplatser, som upplag för trädgårdsavfall och bråte.

Åtgärder som styrelsen kan ge tillstånd till är utbyte av plank, bygge av trädäck och montage av markis, se vidare under renovering/ombyggnad. Tänk på att alla åtgärder skall ske i samförs

Gemensamma ytor, d v s områden som inte är trädgårdsida till husen men tillhör föreningen, hålls i ordning av föreningen. På sommaren klipps gräset och på vintern skottas vägar från snö. På höst och vår har föreningen speciella trädgårdsdagar då alla hjälps åt att hålla det snyggt. "Gröna gruppen" ansvarar för vad som ska utföras under dessa dagar.

På gemensamma ytor finns även träd och buskar. Dessa ingår i en trädvårdsplan som stryrelsen kan använda sig av. Se Trädvårdsplan Nio längor.pdf

Entrésidan
Medlemmarnas står själva för kostnad, återplantering och skötsel av växter på täppan framför husen.  Växter köper man och planterar själv. Det är samma princip som gällt för de andra längorna som dränerats.

För att planteringen ska se trevlig och enhetlig ut bör man prata ihop sig med sin granne. När det gäller vilka växter som passar bra i rabatten kan vi hänvisa till Gröna Gruppens växtförslag som finns längst ned på sidan (länk till PDF).

Vi äger K-märkta fastigheter!
För att värna om Stockholms kulturhistoriskt värdefulla bebyggelser har
Stockholms stadsmuseum länge arbetat med att klassificera stadens byggnader.
Dessa klassificeras i fyra kategorier med hänvisning till deras
kulturhistoriska värde och redovisas på kartor med färgerna blått, grönt,
gult och grått. Våra fastigheter i längorna 1-6 och 8-9 (Syriern 2, Afganen
2, Malajen 4, Eskimåen 3 och Mongolen 2) anses ha ett betydande värde som
motsvarar den näst högsta klassen, grönt. Detta innebär att bebyggelsen är
särskilt värdefull från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller
konstnärlig synpunkt. De skriver: Tidigt exempel på hyresradhus uppfört av
allmännyttan (numera bostadsrätter). Trots vissa förändringar bevarar
byggnaderna ursprunglig arkitektur. Husen ingår i ett större område med
liknande radhus i tidstypiskt utförande som tillsammans utgör en
helhetsmiljö med stora kvaliteter.
Läs vidare genom att klicka på länken: brf-k-märkt.pdf