Renovering/Ombyggnad

Renovering / Ombyggnad
Badrumsrenoveringar
Kontakta alltid styrelsen om du planerar att bygga om ditt badrum!

Badrumsrenovering bekostas av bostadsrättsinnehavaren. För själva stambytet bidrar bostadsrättsföreningen. Ansökan för ombyggnad ställs skriftligt till styrelsen.

Statistiskt sett beror 9 av 10 fuktskador på dåliga tätskikt och vi vet att många av våra badrum har dåliga tätskikt. Det är därför av godo att badrum renoveras. I samband med att bostadsrättsinnehavaren bygger om sitt badrum är det således lämpligt att även stammar bytas ut. Detta för att golv ej ska behöva brytas upp i senare skede om ett större stambytesprojekt ska genomföras. Av ekonomiska skäl kan dock föreningen endast bekosta ett begränsat antal stambyten per år.

Köks- och toalettrenoveringar
Ansökan för ombyggnad ställs skriftligen till styrelsen.

Installation av tvättmaskin i källare
Ansökan för ombyggnad ställs skriftligen till styrelsen.

Ingrepp i bärande konstruktioner
Ingrepp i bärande konstruktioner är ej tillåtet. Om tveksamhet råder vid invändig ombyggnad vilka element som är bärande måste styrelsen kontaktas! Alla ingrepp sker på eget ansvar!

Utvändigt
Inga tillbyggnader eller ändringar exteriört är tillåtna. Vi sätter stort värde i att bevara den ursprungliga arkitekturen och att eventuella tillägg ska göras varsamt och så långt som möjligt enhetligt, för alla längor. Fasta tak vid uteplatser, inglasning av balkonger och fristående skjul är ej tillåtna. Trädäck vid uteplatser och plank mellan uteplatser kan byggas resp bytas ut, men typ, färg, längd och höjd är reglerade. Om nybyggnation planeras bör man kontrollera att rekommenderade mått och färgsättning uppnås. För byggnation och  markarbeten krävs tillstånd av styrelsen.